

Reference: | S39320 |
Author | Ferrando BERTELLI |
Year: | 1568 |
Zone: | Florence |
Printed: | Venice |
Measures: | 273 x 129 mm |
Reference: | S39320 |
Author | Ferrando BERTELLI |
Year: | 1568 |
Zone: | Florence |
Printed: | Venice |
Measures: | 273 x 129 mm |
A very rare early panorama of Florence.
Engraving, 1568 circa, without signature.
Magnificent work, printed on contemporary laid paper with “mermaid” watermark (Heawood 3800, Roma e Venezia circa 1555/62), with margins, in excellent condition.
In the top centre, below the upper border, the title: LA NOBILE CITA DI FIORENZA. Without orientation and graphic scale.
View of Florence from Monte Oliveto, based on the model introduced by Francesco Rosselli in the late 15th century, the so-called Veduta della Catena (view with the chain). Compared to the prototype, however, it is a mirror image. More likely, it is a simplified copy of the image published a year earlier in Paolo Forlani's collection Primo Libro. In addition to appearing in some 16th century collections of large format (Biblioteca Estense), the view is occasionally included in the collection Civitatum aliquot insigniorum et locorum, magis munitorum exacta delineatio: cum additione aliquot insularum principalium, published by Ferrando Bertelli in Venice in 1568. According to Mori-Boffito, it is a copy of the Münster woodcut, dated around 1600.
“La cosiddetta Veduta della Catena, è la prima rappresentazione conosciuta di una intera città, risultato non di una proiezione fantasiosa, ma di una costruzione che, basata sull’osservazione diretta dal vero, si avvale anche della prospettiva. Questa grande silografia, come ha dimostrato Hülsen, deriva dall’opera originale a bulino, su sei lastre di rame, attribuita a Francesco Rosselli, di cui oggi è conservato solo un frammento, raffigurante la campagna in direzione di Fiesole. La copia silografica, attribuita già da Kristeller a Luca Antonio degli Uberti è conservata presso il Gabinetto delle Stampe di Berlino. La silografia con ogni probabilità è stata realizzata nella prima decade del XVI secolo a Venezia, come indicato dal tratteggio a linee parallele nelle zone d’ombra, che si utilizza solo nella prima decade del sec. XVI. Rispetto al modello fiorentino, Lucantonio degli Uberti introduce due elementi innovativi: la figura dell’artista disegnatore, in basso a destra, e il motivo decorativo della catena, chiusa in alto a sinistra da un lucchetto – di qui la denominazione Veduta della Catena - per cui sono state fornite diverse interpretazioni. Il punto di osservazione principale è da sud-ovest, in corrispondenza del campanile della chiesa di Monte Oliveto, ed è stato rialzato per dare maggiore leggibilità alle emergenze architettoniche e al tessuto urbano. Nella veduta l’asse centrale verticale viene fatto coincidere con l’asse della cupola di Santa Maria del Fiore che, simbolo religioso e civile della città, diventa così elemento principale e punto costante di riferimento nella rappresentazione della città stessa. La veduta crea un campo spaziale continuo che non solo mostra gli edifici, ma anche gli spazi aperti, le piazze e anche il corso delle strade di recente realizzazione, e non ancora chiuse dagli edifici che saranno costruiti lungo i loro lati. I monumenti della città sono quindi disposti nella pianta in modo da riflettere le reali relazioni tra di loro. Fuori dalle mura della città, l’immagine restituisce le principali caratteristiche del paesaggio naturale: vista da sud-est, la pianta mostra la città delimitata a nord dalla parete naturale degli Appenini; la valle del Mugnone, attraverso la quale passa la strada che collega la città a Bologna, crea una spettacolare apertura tra le montagne nell’angolo superiore a sinistra. Fiesole e S. Domenico sono rappresentate con un gruppo di edifici sormontati dal toponimo. Il convento di S. Miniato e di S. Francesco segnano le vette che dominano la città da sud. L’Arno attraversa diagonalmente l’immagine tagliando la città in due parti. Dunque, la rappresentazione del paesaggio non è né evocativo né poetico. Questa rappresentazione senza soluzione di continuità tra la città, fulcro dell’immagine, e il paesaggio, risponde sia alla realtà politica, in quanto i territori rappresentati appartengono di fatto allo Stato fiorentino, sia ad un’ambizione pittorica: sia la città che il paesaggio circostante sono concepiti come uno spazio topografico unitario. La veduta riporta il titolo FIORENZA, variante poetica del toponimo che, come sottolinea David Friedman, fa allusione ai concetti di “fiore” e di “fioritura” e viene usata con intento celebrativo, collegata ai concetti di pace e prosperità” (cfr. Bifolco-Ronca, Cartografia e Topografia Italiana del XVI secolo, pp. 2148-2149)
Magnificent example of a very rare view. Only 5 institutional example are known: Firenze, Uffizi; Helsinki, University Library; Londra, British Library; Modena, Biblioteca Estense; Parigi, Bibliothèque Nationale.
Bibliografia
Bifolco-Ronca, Cartografia e Topografia Italiana del XVI secolo, pp. 2148-2154, tav. 1097; Destombes (1970): n. 189; Tavernari (2014): n. 132; Mori-Boffito (1973): p. 49; cfr. Valerio (1998): p. 43, n. 46; Nordenskiöld (1981): n. 12(46).
Ferrando BERTELLI (attivo a Venezia seconda metà del XVI secolo)
Bertelli family represents the largest group of publishers, engravers, cartographers and merchants of prints of the sixteenth century. Ferrando Bertelli was the most productive, active between 1570, the 1560th, but maps of the last quarter of the century are known by the names of Andrea, Donato, Lucca, Nicholas and Peter. This was mainly active in Padua, where he led a workshop in letterpress and engravings. The earliest records show the asset at the date of 1589 as an engraver of several plates for an edition entitled Diversarum nationum habitus which was published in collaboration with Alciato Alciati. Pietro Bertelli had a library in Padua "the banner of the Angel". At his death the business was inherited by his son Francis. Bertelli was wandering engraver, copperplate engraver and publisher, print dealer active in Venice between 1561 and 1572. We do not have the precise biographical Bertelli.
He teamed with Camocio and the Forlani for the edition and trade cards and plants, they should also become the core business of spreading in the city by Italian and foreign ones, increasing the development of cartography. As a publisher chalcographer emerged from his workshop papers invention of Giacomo Gastaldi, Pirro Ligorio etc.. Although numerous papers of Drawings of the most illustrious cities and fortresses in the world (Venice 1568) bear his signature. Of 1572 is his last edition, the famous islands, harbors, fortresses … Sig.ria subject to Venice, a collection of 88 maps and charts, loose and perhaps already published some of them attributable to the engraving by Martin Rota Sibenik . Later, Ferrando mapss were reprinted by Donato Bertelli (by which we can not determine whether there were family ties) and Donato Rascicotti. Bibliography: Valerio, Cartographers Veneti, p. 149.
|
Ferrando BERTELLI (attivo a Venezia seconda metà del XVI secolo)
Bertelli family represents the largest group of publishers, engravers, cartographers and merchants of prints of the sixteenth century. Ferrando Bertelli was the most productive, active between 1570, the 1560th, but maps of the last quarter of the century are known by the names of Andrea, Donato, Lucca, Nicholas and Peter. This was mainly active in Padua, where he led a workshop in letterpress and engravings. The earliest records show the asset at the date of 1589 as an engraver of several plates for an edition entitled Diversarum nationum habitus which was published in collaboration with Alciato Alciati. Pietro Bertelli had a library in Padua "the banner of the Angel". At his death the business was inherited by his son Francis. Bertelli was wandering engraver, copperplate engraver and publisher, print dealer active in Venice between 1561 and 1572. We do not have the precise biographical Bertelli.
He teamed with Camocio and the Forlani for the edition and trade cards and plants, they should also become the core business of spreading in the city by Italian and foreign ones, increasing the development of cartography. As a publisher chalcographer emerged from his workshop papers invention of Giacomo Gastaldi, Pirro Ligorio etc.. Although numerous papers of Drawings of the most illustrious cities and fortresses in the world (Venice 1568) bear his signature. Of 1572 is his last edition, the famous islands, harbors, fortresses … Sig.ria subject to Venice, a collection of 88 maps and charts, loose and perhaps already published some of them attributable to the engraving by Martin Rota Sibenik . Later, Ferrando mapss were reprinted by Donato Bertelli (by which we can not determine whether there were family ties) and Donato Rascicotti. Bibliography: Valerio, Cartographers Veneti, p. 149.
|