Dißigno del Torneame[n]to fatto il lune di Carnouale in Roma nel Theatro Vaticano

Reference: S45362
Author Etienne DUPERAC
Year: 1565 ca.
Measures: 370 x 505 mm
€2,000.00

Reference: S45362
Author Etienne DUPERAC
Year: 1565 ca.
Measures: 370 x 505 mm
€2,000.00

Description

Etching and engraving, 1565, signed lower right: "Stefanus Duperac fecit".

Inscribed at bottom center of hemicycle: Dißigno del Torneame[n]to fatto il lune di Carnouale in Roma nel Theatro Vaticano per Ant. Lafreri formis 1565.

Example in the third state (of three) with imprint by Hendrick van Schoel, who bought Giovanni Orlandi's printing house in 1614.

Beautiful proof, rich in tone, printed on contemporary laid paper, with wide margins, small restorations in paper folds visible on verso, otherwise in excellent condition.

The engraving illustrates a horse festival, organized in the courtyard of the Belvedere.

“La giostra venne organizzata in occasione delle nozze di Annibale Altemps e Ortensia Borromeo, entrambi nipoti del papa Pio IV. In relazione a questo evento, l’ultimo torneo militare nella Roma del Cinquecento, sono stati pubblicati due avvisi a stampa (Bulgarelli 1967, p. 64, nn. 94-95): Narratione del maraviglioso torneo rappresentato dall’Eccellentiss. Sig. Conte Anibale Altemps… di Anton Francesco Cirni (10 carte, non ill.), e Descrittione de la giostra fatta da l’ill.mo et ecc.mo signor conte Annibale Altaemps, & da altri signori, & cavalieri in Roma Nel Teatro di Beluedere: il Carneuale de l’anno M.D.LXV., in Roma, Per Antonio Blado impressor Camerale, s.d. [1565], in 4°, 23 cc., alle cc. 2r e 3r è presente la pianta del torneo (Vaccaro 1961, p. 429, n. 1886)” (cfr. A. Alberti, L’indice di Antonio Lafrery ).

“L’incisione ritrae lo svolgimento della giostra a campo aperto svoltasi il 5 marzo 1565 nel cortile del Belvedere. Dopo la squadra del conte Annibale e di don Giovanni entrarono tutti gli altri nell’ordine dato loro dalla sorte: dodici squadre di sette cavalieri, sei per Annibale Altemps e sei per don Giovanni Davalos. […] Finiti gli scontri individuali i due squadroni del conte Annibale e di don Giovanni si ricomposero disponendosi sui lati lunghi del cortile e da qui fecero mostra di volersi affrontare, ma fatti pochi passi tornarono alle loro posizioni, poi si incamminarono a fingere un assalto di fianco, poi tornati al loro posto ed ornatesi nuovamente di lancia corsero una terza lancia, iniziando sempre con la gara fra don Giovanni ed il conte Annibale e poi tutti gli altri. Particolare emozione risvegliò nei presenti l’apparire del Papa da una loggia alla torre Borgia, che entusiasticamente ne salutarono la comparsa. Essendo calata la notte i Maestri di Campo fecero accendere tutte le torce e lanterne che illuminarono il cortile creando un ambiente ancora più suggestivo che di giorno. La squadra del conte Annibale prese il centro del campo con gli stocchi in pugno e subito la squadra di don Giovanni si fece avanti ed ebbero inizio gli scontri con lo stocco cui accorsero tutti gli altri cavalieri combattendo uno contro l’altro alla fola. Un colpo di artiglieria interruppe la gara e subito dal Belvedere partì una salva di Artiglieria cui rispose un’altra dalla Torre, Borgia, intanto dall’angolo sinistro di Belvedere usciva un carro dal quale partivano fuochi artificiali, colmo di spoglie ed arnesi di cavalieri, sul quale un fanciullo ignudo a mo’ di Cupido saettava i cavalieri che erano vinti dall’amore; così al conte Annibale in testa tutti i cavalieri si accodarono a seguire il carro, prigionieri d’amore. Pur essendo lo spettacolo non cruento, tuttavia non era privo di rischi; infatti, nel torneo furono uccisi almeno tre cavalli come in parte documentato dall’incisione del Dupérac” (cfr. Marigliani, Lo splendore di Roma nell’Arte incisoria del Cinquecento).

This work is formally part of the Speculum Romanae Magnificentiae, the earliest iconography of ancient Rome.

The Speculum originated in the publishing activities of Antonio Salamanca and Antonio Lafreri (Lafrery). During their Roman publishing careers, the two editors-who worked together between 1553 and 1563-started the production of prints of architecture, statuary, and city views related to ancient and modern Rome. The prints could be purchased individually by tourists and collectors, but they were also purchased in larger groups that were often bound together in an album. In 1573, Lafreri commissioned a frontispiece for this purpose, where the title Speculum Romanae Magnificentiae appears for the first time. Upon Lafreri's death, two-thirds of the existing copperplates went to the Duchetti family (Claudio and Stefano), while another third was distributed among several publishers. Claudio Duchetti continued the publishing activity, implementing the Speculum plates with copies of those "lost" in the hereditary division, which he had engraved by the Milanese Amborgio Brambilla. Upon Claudio's death (1585) the plates were sold - after a brief period of publication by the heirs, particularly in the figure of Giacomo Gherardi - to Giovanni Orlandi, who in 1614 sold his printing house to the Flemish publisher Hendrick van Schoel. Stefano Duchetti, on the other hand, sold his own plates to the publisher Paolo Graziani, who partnered with Pietro de Nobili; the stock flowed into the De Rossi typography passing through the hands of publishers such as Marcello Clodio, Claudio Arbotti and Giovan Battista de Cavalleris. The remaining third of plates in the Lafreri division was divided and split among different publishers, some of them French: curious to see how some plates were reprinted in Paris by Francois Jollain in the mid-17th century. Different way had some plates printed by Antonio Salamanca in his early period; through his son Francesco, they goes to Nicolas van Aelst's. Other editors who contributed to the Speculum were the brothers Michele and Francesco Tramezzino (authors of numerous plates that flowed in part to the Lafreri printing house), Tommaso Barlacchi, and Mario Cartaro, who was the executor of Lafreri's will, and printed some derivative plates. All the best engravers of the time - such as Nicola Beatrizet (Beatricetto), Enea Vico, Etienne Duperac, Ambrogio Brambilla, and others  - were called to Rome and employed for the intaglio of the works.

All these publishers-engravers and merchants-the proliferation of intaglio workshops and artisans helped to create the myth of the Speculum Romanae Magnificentiae, the oldest and most important iconography of Rome. The first scholar to attempt to systematically analyze the print production of 16th-century Roman printers was Christian Hülsen, with his Das Speculum Romanae Magnificentiae des Antonio Lafreri of 1921. In more recent times, very important have been the studies of Peter Parshall (2006) Alessia Alberti (2010), Birte Rubach and Clemente Marigliani (2016).

Bibliografia

C. Hülsen, Das Speculum Romanae Magnificentiae des Antonio Lafreri (1921), n. 99/c; cfr. Peter Parshall, Antonio Lafreri's 'Speculum Romanae Magnificentiae, in “Print Quarterly”, 1 (2006); B. Rubach, Ant. Lafreri Formis Romae (2016), n. 372, III/IIII; A. Alberti, L’indice di Antonio Lafrery (2010), n. 97, III/III; Marigliani, Lo splendore di Roma nell’Arte incisoria del Cinquecento (2016), n. VIII.18; cfr, D. Woodward, Catalogue of watermarks in Italian printed maps 1540 – 1600 (1996).

 

Etienne DUPERAC (1525-1604)

Etcher, engraver, painter and architect, from Bordeaux. Active in Venice and from 1559 in Rome.Returned to France either in 1578 or 1582. Died in Paris. Duperac worked for various Roman print dealers, including Lafreri, Vaccari ,Faleti and P.P. Palumbo.He himself published some of his own work.Specialized in antiquities,maps and views. Urbis Romae sciographia ex antiquis monumentis accuratiss. Delineata,1574. Also the series,Vestigi dell’antichità di Roma ,1575.

Etienne DUPERAC (1525-1604)

Etcher, engraver, painter and architect, from Bordeaux. Active in Venice and from 1559 in Rome.Returned to France either in 1578 or 1582. Died in Paris. Duperac worked for various Roman print dealers, including Lafreri, Vaccari ,Faleti and P.P. Palumbo.He himself published some of his own work.Specialized in antiquities,maps and views. Urbis Romae sciographia ex antiquis monumentis accuratiss. Delineata,1574. Also the series,Vestigi dell’antichità di Roma ,1575.