Veduta della Gran Piazza e Basilica di S. Pietro in Vaticano Presa il giovedì santo li 19. Aprile 1832 pochi minuti prima d

Reference: S40677
Author Luigi ROSSINI
Year: 1833
Zone: San Pietro
Printed: Rome
Measures: 820 x 550 mm
Not Available

Reference: S40677
Author Luigi ROSSINI
Year: 1833
Zone: San Pietro
Printed: Rome
Measures: 820 x 550 mm
Not Available

Description

Etching, 1833. Signed and dated at lower left L.Rossini Ar. dis. et inc. dal vero sulla loggia diplomatica incontro a detta facciata Roma 1833. Bottom right   Nicola Bianchi impresse and, lower, Si vendono presso l’Autore via Felice n. 132 presso Piazza Barberini con altre opere antiche.

Magnificent example, rich in tone and well contrasted, with wide margins, occasional foxing, overall in excellent condition.

 

The perspective of this view is similar to that by Agostino Penna, shortly earlier, in which the square is taken from the no longer existing Piazza Rusticucci.

As Pier Paolo Racioppi has observed (cf. Disegni di vedute e antichità di Roma di Agostino Penna incisore e archeologo romano, p. 298 in "Studi sul Settecento Romano - Quaderni diretti da Elisa Debenedetti, 2015)

“In questa sorta di sfida è interessante rilevare nella tavola rossiniana questa iscrizione: “presa il Giovedì Santo lì 19 aprile 1832, pochi minuti prima della Benedizione di Papa Gregorio XVI”. Rossini riporta il momento preciso in cui quella sorta di istantanea era stata “scattata” cercando pertanto di restituire l’atmosfera dell’evento, quell’hinc et nunc che induce lo spettatore a immaginarsi egli stesso in piazza San Pietro in attesa di ricevere la benedizione papale del Giovedì Santo. E a sottolineare l’autenticità di quella veduta Rossini non si limita a inserire la formula “disegnò dal vero” ma la sostituisce con “dal vero sulla loggia diplomatica incontro a detta facciata”: gli acquirenti delle stampe di Penna o di Rossini – ed in particolare quelli che difficilmente avrebbero avuto la possibilità di visitare l’Urbe – possono così riporre piena fiducia in questi fedeli reporter ed ammirare i monumenti della Città eterna, e persino gli eventi sacri, per procura.”

The beautiful plate, which was sold individually, was later included in the Sette Colli series.

Literature

Hoffmann P.- Cavazzi L.- Tittoni M.E., Luigi Rossini Incisore: Vedute Di Roma 1871/1850, n. 104, p. 126

Luigi ROSSINI (Ravenna 1790 - Roma 1875)

After training at the Academy of Fine Arts in Bologna, where he studied the engraver Francesco Rosaspina and the painter of decorations Antonio Basoli, in 1813 he won the prize of theRegno Italico for architecture, consisting of a board of three years in Rome at Palazzo Venezia, decisive for his artistic career. Here he realized that his attempts to act as architect failed, discovering instead the engravings of Giovanni Battista Piranesi and, through the work of the great Venetian engraver, he is part of the artistic tradition of engraved view. In 1817 Rossini publishes Frontespizio delle antichità di Roma divise in 40 vedute disegnate dal vero dall'architetto Luigi Rossini, that later reprint with the addition of new plates. In those years he also began working with Bartolomeo Pinelli, which will populate the views by Rossini with his distinctive characters. The fruitful relationship between the two artists will continue until the death of Pinelli took place in 1835. Between 1819 and 1823 he engraved, in 101 tables,Le Antichità Romane ossia raccolta delle più interessanti vedute di Roma antica, disegnate ed incise dall'architetto Luigi Rossini. Between 1824 and 1826 Rossini engraved the etchings Le Antichità dei contorni di Roma, and, two years later, publishes I monumenti più interessanti di Roma dal decimo secolo fìno al secolo decimottavo. In 1829 he returns to his favorite themes of antiquity etchings luce Le porte e le mura del recinto di Roma in 35 tavole. In 1837, Rossini was appointed member of theAcademy of Fine Arts of San Luca, which then become academic merit in 1843. In 1839 he published Viaggio pittoresco da Roma a Napoli in 80 vedute, a sort of modern tourist guide. He died in Rome on 22 April 1875, after an illness that had forced him to bed paralyzed for five years.

Literature

Hoffmann P.- Cavazzi L.- Tittoni M.E., Luigi Rossini Incisore: Vedute Di Roma 1871/1850, n. 104, p. 126

Luigi ROSSINI (Ravenna 1790 - Roma 1875)

After training at the Academy of Fine Arts in Bologna, where he studied the engraver Francesco Rosaspina and the painter of decorations Antonio Basoli, in 1813 he won the prize of theRegno Italico for architecture, consisting of a board of three years in Rome at Palazzo Venezia, decisive for his artistic career. Here he realized that his attempts to act as architect failed, discovering instead the engravings of Giovanni Battista Piranesi and, through the work of the great Venetian engraver, he is part of the artistic tradition of engraved view. In 1817 Rossini publishes Frontespizio delle antichità di Roma divise in 40 vedute disegnate dal vero dall'architetto Luigi Rossini, that later reprint with the addition of new plates. In those years he also began working with Bartolomeo Pinelli, which will populate the views by Rossini with his distinctive characters. The fruitful relationship between the two artists will continue until the death of Pinelli took place in 1835. Between 1819 and 1823 he engraved, in 101 tables,Le Antichità Romane ossia raccolta delle più interessanti vedute di Roma antica, disegnate ed incise dall'architetto Luigi Rossini. Between 1824 and 1826 Rossini engraved the etchings Le Antichità dei contorni di Roma, and, two years later, publishes I monumenti più interessanti di Roma dal decimo secolo fìno al secolo decimottavo. In 1829 he returns to his favorite themes of antiquity etchings luce Le porte e le mura del recinto di Roma in 35 tavole. In 1837, Rossini was appointed member of theAcademy of Fine Arts of San Luca, which then become academic merit in 1843. In 1839 he published Viaggio pittoresco da Roma a Napoli in 80 vedute, a sort of modern tourist guide. He died in Rome on 22 April 1875, after an illness that had forced him to bed paralyzed for five years.